Problemy na lotnisku – przewodnik
Problemy na lotnisku tuż przed podróżą to ostatnia rzecz, o jakiej marzymy. Bez względu na to, czy wybierasz się na wakacje, w odwiedziny do przyjaciół lub rodziny, czy do pracy, w Avis dołożymy wszelkich starań, aby stres na lotnisku ograniczyć Ci do minimum.
Właśnie z myślą o tym przygotowaliśmy ten prosty i zwięzły przewodnik, w którym opisujemy, jak poradzić sobie z najczęstszymi problemami, na jakie można natknąć się na lotnisku. Dzięki niemu dotarcie do celu stanie się jeszcze prostsze.
Przyjazd na lotnisko
Jak wcześnie trzeba być na lotnisku?
Sytuacja na lotnisku może być nieprzewidywalna, dlatego najlepiej przyjechać tu z dużym wyprzedzeniem, aby w razie niespodziewanych problemów móc sobie z nimi poradzić – nie ryzykując spóźnienia się na lot.
Wprawdzie każda podróż jest inna, ale co do zasady zalecamy przybycie na lotnisko dwie godziny przed czasem wylotu na trasie krajowej i 3 godziny wcześniej w przypadku lotu międzynarodowego. Jeśli lot odbywa się w okresach wzmożonego ruchu, takich jak wakacje, weekendy lub okres świąteczny, warto przybyć na lotnisko jeszcze wcześniej, aby uniknąć kolejek lub potencjalnych problemów.
Kolejki i kontrola bezpieczeństwa
Dlaczego kolejki na lotniskach są takie długie?
Kolejki na lotnisku – wszyscy doskonale je znamy. Stanie w kolejce przed wylotem na urlop nie jest specjalnie przyjemnym doświadczeniem, a przy okazji można odnieść wrażenie, że czas właśnie się zatrzymał. Dlaczego więc kolejki na lotniskach są takie długie? Co prawda każda kolejka będzie mieć własne uzasadnienie, ale można pokusić się o wyróżnienie kilku najczęstszych powodów:
Większa liczba pasażerów – z racji tego, że coraz więcej ludzi podróżuje samolotem, zwłaszcza w gorących okresach, lotniska mogą być przepełnione, a co za tym idzie mogą powstawać długie kolejki.
Ograniczona liczba personelu – na przestrzeni ostatnich lat lotniska coraz częściej cierpią z powodu braków kadrowych we wszystkich obszarach działalności. W parze z rosnącą liczbą pasażerów, długie kolejki na lotniskach to dość powszechne zjawisko.
Opóźnienia lub odwołania lotów – opóźnienia lub odwołania lotów mogą powodować wydłużenie kolejek w punktach odprawy, ponieważ pasażerowie próbują znaleźć nowe możliwości dotarcia do celu.
Ile trwa przejście przez kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku?
Niestety, nie da się wiarygodnie przewidzieć, jak szybko uda się przejść przez kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku. Czasem może być to dosłownie chwila – innym razem można tam utknąć na wiele godzin. Co prawda nie możemy zagwarantować, jak długo potrwa przejście przez kontrolę bezpieczeństwa, ale poniższe zalecenia pomogą uniknąć dodatkowych problemów:
Przygotuj się – sprawdź, czy wszystkie ważne dokumenty i przedmioty, takie jak karta pokładowa, dowód osobisty lub paszport i wszelkie płyny lub elektronika, które trzeba wyjąć z walizki, masz łatwo dostępne.
Spakuj się odpowiednio – sprawdź przed lotem, co można, a czego nie wolno zabrać ze sobą na pokład i do kraju docelowego. Być może obowiązują jakieś ograniczenia lub zakazy w tym zakresie. Próba zabrania ze sobą zabronionych przedmiotów może wydłużyć procedurę kontroli bezpieczeństwa i w konsekwencji możesz nie zdążyć na swój lot.
Ubierz się odpowiednio – załóż buty, które można łatwo zdjąć oraz unikaj noszenia elementów z metalu, które mogą uruchomić detektory. Stosując się do tych zasad, cały proces kontroli przebiegnie szybko i bez komplikacji.
Opóźnienia lotów i ubieganie się o odszkodowanie
Ile czasu musi być opóźniony lot, aby móc ubiegać się o odszkodowanie z tego tytułu?
Regulacje i przepisy dotyczące odszkodowań za opóźnione loty mogą być różne w zależności od kraju, dlatego zawsze najlepiej jest skontaktować się z linią lotniczą, której opóźnienie dotyczy.
W przypadku lotów z, do lub w obrębie Wielkiej Brytanii – pasażer podlega ochronie ze strony prawa brytyjskiego, które stanowi, że linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania pieniężnego, jeśli lot jest opóźniony o więcej niż trzy godziny. Wysokość odszkodowania różni się w zależności od trasy lotu i czasu opóźnienia, i może wynosić od 220£ do 520£
Odszkodowanie nie przysługuje jednak, jeśli zakłócenia w podróży są spowodowane „nadzwyczajnymi okolicznościami”, takimi jak ekstremalne warunki pogodowe, strajki pracowników lotniska lub zagrożenie bezpieczeństwa.
Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot
Aby dowiedzieć się, jak dochodzić odszkodowania za opóźniony lot, należy w pierwszej kolejności skontaktować się z działem obsługi klienta linii lotniczych lub odwiedzić jej stronę internetową. Pracownicy linii lotniczej udzielą wsparcia i poinformują, czy podróżnemu przysługuje odszkodowanie, a następnie wspólnie z nim ustalą szczegóły wypłaty.
Co zrobić w przypadku odwołania lotu
Odwołany lot to zawsze problem dla podróżnego. Niestety czasem się to zdarza, a powody odwołań mogą być bardzo różne. Za względu na zakłócenie planów podróży i koszty finansowe związane z odwołaniem lotu, podróżnemu może przysługiwać prawo do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy.
W takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy skontaktować się bezpośrednio z linią lotniczą. Pracownicy linii pomogą zmienić rezerwację na inny lot lub pomogą w uzyskaniu rekompensaty pieniężnej.
Jeśli pasażer musi pilnie dostać się do miejsca przeznaczenia, a linia lotnicza nie jest w stanie zapewnić alternatywnego połączenia na czas, sugerujemy, aby poszukać innego środka transportu, takiego jak samochód z wypożyczalni, pociąg lub autokar. Choć odwołanie lotu może wprowadzić w duże zakłopotanie, nie należy wpadać w panikę – wszyscy na lotnisku ciężko pracują, aby każdy pasażer dotarł do swojego celu podróży.
Dlaczego lot został odwołany?
Powodów odwołania lotów może być wiele. Najczęstsze z nich to:
- Niekorzystne warunki pogodowe
- Zakłócenia w pracy lotniska z powodu strajków lub braków kadrowych
- Problemy związane z bezpieczeństwem
- Problemy techniczne samolotu
Cokolwiek by to jednak nie było, należy pamiętać, że lotów nie odwołuje się bez ważnego powodu, a bezpieczeństwo i dobre samopoczucie podróżnych jest najwyższym priorytetem dla linii lotniczych.
Co mam zrobić, jeśli najprawdopodobniej spóźnię się na lot?
Jeśli wiesz, że spóźnisz się na lot, zadzwoń do linii lotniczych i powiadom o tym. Chociaż wstrzymanie Twojego lotu nie będzie możliwe, linie mogą pomóc w zmianie rezerwacji na inny samolot lub zaoferować innego rodzaju wsparcie. Jeśli spóźnienie jest niewielkie, być może dowiesz się, aby mimo wszystko próbować złapać samolot. Loty bywają opóźnione lub wstrzymywane, więc być może w Twojej sytuacji będzie nadal istnieć możliwość wejścia na pokład.
Co zrobić, gdy spóźnię się na lot
Niewiele rzeczy jest tak frustrujących, jak przyjazd na lotnisko tylko po to, aby dowiedzieć się, że samolot właśnie odleciał. Niezależnie od tego, czy spóźnienie było wynikiem sytuacji poza Twoją kontrolą, prawdopodobnie zastanawiasz się, co teraz.
Jeśli po prostu zabrakło Ci czasu, na trasie przejazdu pojawił się korek lub coś innego było powodem Twojego spóźnionego dotarcia na lotnisko, linia lotnicza prawdopodobnie nie będzie mogła wiele zrobić w tej sytuacji. Najlepszym rozwiązaniem będzie rozmowa z przedstawicielem linii, aby zarezerwować inny lot lub poszukać alternatywnych środków transportu, takich jak samochód z wypożyczalni przy lotnisku.
Warto pamiętać, że linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za spóźnienie się pasażera na lot ze względu na długie kolejki na lotnisku. Z perspektywy linii lotniczej, jeśli pasażera nie ma przy bramce do wejścia na samolot w wyznaczonym czasie, to on jest winny takiej sytuacji. Jeśli tak się stanie, mało prawdopodobne jest, że ubieganie się o jakąś formę odszkodowania będzie możliwe.
Zaginiony bagaż
Jak zgłosić zagubienie bagażu na lotnisku?
Brak bagażu po przylocie na lotnisko może być stresującym doświadczeniem – zwłaszcza jeśli nie wiemy, co zrobić w takiej sytuacji. Oto działania, które należy wykonać, aby zlokalizować zagubiony bagaż i jak ubiegać się o zwrot brakujących walizek.
Po pierwsze, na większości lotnisk w strefie odbioru bagażu znajduje się dedykowane stanowisko, w którym obsługiwane są wszystkie sprawy dotyczące zagubionego mienia na lotnisku. W takim punkcie należy wypełnić formularz PIR, Property Irregularity Report. Po wypełnieniu formularza pracownik obsługi będzie mógł prześledzić losy bagażu na podstawie jego kodu kreskowego i powinien być w stanie poinformować podróżnego o jego aktualnej lokalizacji. W większości przypadków linia lotnicza będzie w stanie znaleźć brakujący bagaż i dostarczyć go do właściciela w ciągu kilku dni.
Jeśli jednak bagaż nie trafi do rąk właściciela w ciągu 21 dni, uznaje się go za zgubiony i wówczas podróżny ma prawo domagać się odszkodowania od linii lotniczych lub od ubezpieczyciela, jeśli wykupił odpowiednią polisę. Aby ubiegać się o odszkodowanie za zgubiony bagaż, należy w ciągu 7 dni od zgłoszenia jego zaginięcia napisać do linii lotniczej, wyjaśniając okoliczności i podając szczegóły lotu. Stała kwota odszkodowania, którą linia lotnicza jest zobowiązana wypłacić, może być niższa niż wartość utraconych rzeczy, dlatego najlepiej w pierwszej kolejności skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem, czy można u niego dochodzić roszczeń w związku z zaistniałą sytuacją.
Uwagi podsumowujące
Wprawdzie problemy na lotnisku mogą przyprawić o ból głowy, ale warto zawsze pamiętać, że można tam liczyć na ludzi, którzy chętnie pomogą dotrzeć Ci do celu podróży. Pamiętając o tym, można spokojnie ruszać w podróż, mając świadomość gotowości na problemy na lotnisku, które mogą się nam przytrafić.
Dzięki Avis i naszym przewodnikom po wybranych lotniskach w Wielkiej Brytanii i Europie możesz liczyć na wsparcie i możliwie bezstresowe i przyjemnie doświadczenie w każdych okolicznościach.
Nie wiesz, jak spędzić miło czas na lotnisku London Heathrow? Co powiesz na podróż kulinarną po najlepszych restauracjach na największym lotnisku Wielkiej Brytanii? Szczegóły w naszym przewodniku.
Marzy Ci się pyszna przegryzka podczas czekania na lotnisku Birmingham Airport? Zobacz nasz przewodnik, w którym znajdziesz informacje o wszystkich opcjach gastronomicznych, z których możesz skorzystać podczas oczekiwania na lot.
Lądujesz w Manchesterze? Przeczytaj nasz przewodnik po okolicy, w którym przygotowaliśmy rekomendacje dotyczące poruszania się samochodem, informacje o wypożyczalniach samochodów i odpowiedzi na najczęstsze pytania.
Jeśli wybierasz się do zabytkowej stolicy Szkocji, sięgnij po nasz przewodnik z informacjami o możliwości wynajmu samochodu na Edynburg lotnisko, który zawiera lokalne wskazówki dotyczące jazdy i rekomendacje malowniczych tras.
Dla osób lądujących na słonecznym wybrzeżu Costa del Sol przygotowaliśmy ten prosty przewodnik, który ułatwi wypożyczenie samochodu na Malaga lotnisko.
Wynajem samochodu na Twoich warunkach. Czego możesz się spodziewać:
- Pełna elastyczność
Bezpłatne elastyczne rezerwacje z gwarantowanym zwrotem pieniędzy i bez żadnych voucherów.
- Pełna elastyczność
- Tańsza ochrona
Wybierając pakiet Avis Inclusive, możesz podróżować ze spokojem – żadnych dodatkowych opłat i niespodzianek. Po zapłaceniu ustalonej ceny z góry otrzymujesz bezpłatną pomoc drogową Assistance Plus i oszczędzasz do 25% na opcji Avis Inclusive z zerowym udziałem własnym.
- Tańsza ochrona
- Korzyści za lojalność
Dołącz do bezpłatnego programu lojalnościowego Avis Preferred i korzystaj z priorytetowej obsługi, zniżek i innych przywilejów.
- Korzyści za lojalność
- Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to dla nas priorytet: od dobrego stanu technicznego naszej floty po ochronę danych klienta.
- Bezpieczeństwo
- Szybszy odbiór samochodu
Zarejestruj się w systemie QuickPass, aby jeszcze szybciej wyruszyć w drogę.QuickPass umożliwia Ci przekazanie nam wielu szczegółów dotyczących rezerwacji samochodu w dogodnym dla Ciebie czasie. Dzięki temu będziemy mogli przygotować umowę wynajmu pojazdu zanim przyjdziesz go odebrać. Dzięki temu ruszysz w drogę szybciej, niż myślisz.
- Szybszy odbiór samochodu
- Obsługa na poziomie VIP
Priorytetowa obsługa uczestników programu Avis Preferred podczas odbioru samochodu. W większych biurach wynajmu możesz skorzystać z aplikacji Avis i udać się prosto do zarezerwowanego samochodu, gdzie będą czekać na Ciebie kluczyki do auta.
- Obsługa na poziomie VIP
Dołącz do bezpłatnego programu lojalnościowego Avis Preferred i ciesz się przywilejami
Jako uczestnik programu uzyskujesz natychmiastowy dostęp do korzyści płynących z priorytetowej obsługi. A ponadto, rezerwując bezpośrednio u nas, masz gwarancję najniższej ceny samochodu Avis.
Oto wybrane korzyści:
- Voucher o wartości 15€ na następną podróż po jednym wynajmie.
- Priorytetowa obsługa – Omijasz kolejki dzięki wcześniejszemu przygotowaniu dokumentacji i samochodu.
- Pełna funkcjonalność aplikacji Avis - Zarejestruj się, pobierz naszą aplikację i w pełni kontroluj swoje rezerwacje. Zmień lub aktualizuj rezerwację w drodze do biura wynajmu i wybierz konkretną markę i model wynajmowanego samochodu. Wystarczy kilka dotknięć.
- Voucher na bezpłatne wypożyczenie samochodu na weekend po trzech wynajmach.
- Samoobsługowa wypożyczalnia samochodów Avis - W niektórych biurach kluczyki i dokumenty będą na Ciebie czekać bezpośrednio w wypożyczanym samochodzie.